Demolishing coal cranes in ’s-Gravendeel

Published on

August 3, 2017

What to do with a few hundred tonnes of steel?

A few weeks ago the SSN recycleteam visited the English Tilbury to make sure the heavy piece of metal could be transported to 's-Gravendeel.

Het recycleteam van SSN bracht enkele weken geleden een bezoek aan het Engelse Tilbury. Om te kijken of het loodzware stuk afval wel richting ’s-Gravendeel gevaren kon worden. Logistiek een hels karwei. ,,De doorgang bij de Botlekbrug bij Spijkenisse is maximaal 45 meter hoog. Met 42 meter konden deze er precies doorheen’’, zegt Gerben Snoek, directievoerder van SSN. In het verleden sloopte het bedrijf ook al kolenkranen. ,,Maar die waren een stuk minder groot dan deze. Dit is voor ons ook bijzonder.’’ Lachend: ,,Dit is geen routineklus.’’

SSN nam de klus aan en werkte samen met een gespecialiseerd logistiek bedrijf om de stalen reuzen naar Rotterdam transporteren. Vandaar namen zij de zorg voor het stuk schroot over. Op de kade van de sloperij demonteert het sloopteam de imposante kranen. ,,De eerste paar dagen dat ze hier lagen stond er veel wind. Toen konden we niet op hoogte werken. Maar nu zijn we bezig. We rekenen op twee weken per kraan’’, zegt de directievoerder van SSN, dat ook deels eigenaar is van de naastgelegen Dutch Harbour. ,,Daar leggen we soms kranen of schepen neer omdat we daar zelf geen plek voor hebben. Daar betalen we uiteraard netjes huur voor.’’

Precisiewerk

Waar een huis-tuin-en-keuken-sloper in zijn eigen woning vrij robuust te werk gaat, is het afbreken van de twee kolenreuzen precisiewerk. ,,Elke constructie heeft een speciaal verband waardoor hij blijft staan. Dat moet intact blijven. Want anders stort hij in elkaar’’, zegt Snoek.

Behalve slopen is de sloperij ook een doorgeefluik. Snoek: ,,Het draait bij ons om de waarde van grondstoffen. Deze kranen gaan in stukjes door naar een bedrijf dat het staal verder recycled. Het ijzer verdwijnt in de smeltovens zodat daar weer nieuw staal van gemaakt wordt die wij als consument in allerlei dagelijkse producten weer kunnen gebruiken. Het beton dat hier op zit wordt ook opnieuw verwerkt. Je hebt best kans dat dit beton vermengd wordt voor de wegindustrie.’’

Facebook | Twitter | LinkedIn | Instagram |

<< Next || Previous >>

All news posts
SSN aims for continuous improvement in safety, health and the environment and has therefore also been certified for ISO 9001 and ISO 14001.

Ons TEAM

Johan Poot

CEO

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit,
suspendisse varius enim

David Muller

Lead Engineer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit,
suspendisse varius enim

Luk Turner

Architect

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit,
suspendisse varius enim